WILLIAM WHARTON • „PTASIEK”

Jak można zdefiniować szaleństwo? Czy to na pewno prosty wyraz? Suchy, nieco medyczny. Prawda może ukrywać się głębiej — warto tam zajrzeć.

Ptasiek jest zamknięty w szpitalu psychiatrycznym. Nie kontaktuje się z otoczeniem, milczy nawet wobec przyjaciela, który trwa u jego boku. Al, zupełne przeciwieństwo Ptaśka, postanawia opowiedzieć o ich wspólnych przygodach — cofamy się do lat młodości… Tytułowy bohater to postać dość nieodgadniona, apatyczny samotnik, jednak posiadający pewne zainteresowanie. Ornitologia zajmuje go całkowicie. Ptasiek długie godziny spędza na obserwacji ptaków, ich stylu życia, nawet nauce języka. Pochłonięty pasją wnika w temat tak głęboko, że zaczyna udawać kanarka. Wpada w amok, a sytuację dodatkowo komplikuje wojna, która wpływa nie tylko na Ptaśka, ale i na jego kompana…

„Ptasiek”, debiutancka powieść Williama Warthona, została wydana dawno temu. Jednak całe rzesze ludzi nadal z przyjemnością sięgają po tę pozycję, często po obejrzeniu ekranizacji. Dla mnie to historia szczególna, którą przeczytałam po raz pierwszy pięć lat temu. Nadal mnie wzrusza, porusza i sprawia, że mam ochotę polecić ją większemu gronu.

William Wharton był pisarzem, który trudne tematy opisywał w bardzo przystępny sposób. Jego książki czyta się bardzo szybko, ale zapadają w pamięć, trudno się przy nich nudzić. „Ptasiek” to powieść okraszona niezwykle mądrymi słowami. Momentami może szokować dosadnymi opisami, ale jest pozbawiona zbędnego lukru. Zakończenie może zadziwić każdego — specyficzne, pełne niespodzianek. Narracja, prowadzona dwutorowo, pozwala nam spojrzeć na sytuację nie tylko z perspektywy Alfonso. Okładka może nie jest bardzo zachwycająca, ale nie przechodźcie obok tej pozycji obojętnie. Średniej wielkości, zmieści się do każdej torby. Poczytajcie, choćby w autobusie — i zamyślajcie się, zamyślajcie…

Książkę polecam osobom, które chciałyby przeczytać książkę niebanalną, poruszającą ważne tematy. Można po nią sięgać wielokrotnie i odkrywać kolejne warstwy pełne psychologicznych portretów. Mam nadzieję, że komuś uda się rozszyfrować ostateczne przesłanie Ptaśka — ja nadal próbuję…

AUTOR • WILLIAM WHARTON 
TYTUŁ • „PTASIEK” 
LICZBA STRON • 320 
WYDAWNICTWO • REBIS
ISBN • 83-7301-629-5

18 komentarzy:

  1. Ja czytałam "Ptaśka" bardzo dawno temu. Widzę, że oceniłam go na 4/6, ale niestety zupełnie nie zapadł mi w pamięci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może powinnaś sobie odświeżyć w wolnej chwili? :)

      Usuń
  2. "Ptaśka" tylko oglądałam i zupełnie nie pamiętam, o co w tym filmie chodziło. Za to Whartona czytałam "W księżycową jasną noc" i książka zrobiła na mnie spore wrażenie. Dlatego jeśli "Ptasiek" wpadnie mi w ręce, z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam! Myślę, że bardzo Ci się spodoba. :)

      Usuń
  3. Uwielbiam tę książkę na tyle, żeby czasem do niej wrócić i chyba właśnie mnie do tego zachęciłaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się! Ja też muszę ponownie przeczytać — tyle wspomnień. :)

      Usuń
  4. Nigdy nie czytałam tej książki, może kiedyś po nią sięgnę. :)

    Nominowałam Cię do Liebster Blog Award. :) Szczegóły tutaj:
    http://zaczytana-dolina.blogspot.com/2015/12/liebster-blog-award-3.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie podziel się wrażeniami. :)

      Dziękuję, już zaglądam!

      Usuń
  5. Ja to już niestety tak mam, że jak coś obejrzę, to już niestety nie czytam, a Ptaśka oglądałem i to nie raz, w ogóle zachwycający film :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zwykle chcę porównać film z książką. Najczęściej ekranizacja przegrywa. ;)

      Usuń
  6. Czytałam książkę i oglądałam film. Autora uwielbiam i mam wszystkie jego książki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetna kolekcja! Mnie brakuje jeszcze kilku pozycji. :)

      Usuń
  7. Ten tytuł nie jest mi obcy, chyba nawet gdzieś tam jest na mojej liście książek do przeczytanie, jednak zupełnie mi umknął :) Fajnie, że trafiłam na Twoją recenzję :) dziękuję, bo przypomniałaś mi o tej książce :) myślę, że to idealna lektura dla mnie, niebanalna, poruszająca ważne tematy i do tego z całym mnóstwem portretów psychologicznych :) muśże ją jak najszybciej zdobyć :) Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewna, że Ci się spodoba. Kolejna zaleta tej książki jest taka, że łatwo ją zdobyć. Biblioteki zwykle posiadają po kilka egzemplarzy. :)

      Usuń
  8. Dzień dobry. Ja z nominacją do LBA wpadam, za dobrą robotę. Nie wiem, czy znajdziesz na to czas, ale jeśli tak, to będzie mi miło, jeśli weźmiesz udział w zabawie ;) A wszelkie szczegóły tutaj: http://matkapuchatka.blogspot.com/2015/12/liebster-blog-award-2.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! :) Na pewno wezmę udział.

      Usuń
  9. "Ptasiek" jeszcze przede mną. Dostałam go od kolegi z odzysku, ale nie miałam na niego czasu:) muszę nadrobić:)
    http://przewodnik-czytelniczy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! Książka powinna Ci się spodobać.

      Usuń